Ticker

6/recent/ticker-posts

Sedapnya Mee Udang Tanjung Dawai

Wallaaa, sedapnya mee udang Tanjung Dawai 😋😋

Sesi makan-makan mee udang Tanjung Dawai ni sebenarnya tak termasuk dalam agenda pun semasa bermalam di Sungai Petani sempena cuti Chinese New Year minggu lepas . On the spot sahaja semasa merayau-rayau cari port minum petang di sekitar Tanjung Dawai, Sungai Petani, Kedah.

Al-kisahnya, kami sekeluarga ni sekali lagi menginap di T Hotel Sungai Petani dalam agenda menghantar si abang balik ke Kulim selepas cuti Chinese New Year.

Setia sungguh dengan T Hotel noh hehe.

Actually, asalnya nak try Hotel Big Banana yang juga terletak di Sungai Petani, tetapi memandangkan bilik yang kitorang nak tu dah fully booked, maka terpaksa lah sewa bilik di T Hotel sekali lagi.

Area T Hotel, K Garden Hotel  yang sekarang lebih dikenali sebagai Oyo Hotel ni memang menjadi pilihan disebabkan terdapat banyak kemudahan di sekitarnya. Banyak gerai makan, bank pun dekat, klinik dan hospital serta farmasi pun ada di situ. Fast food restaurant pun banyak. Shopping mall dan book store pun ada.

Sebut je nak makan apa . KFC, Marry Brown, Dominos Pizza, Pizza Hut,Nasi Kandar Yasmin, Blackwood ,sushi,laksa, sizzling ...  Pendek kata macam-macam ada

Ok, berbalik kepada cerita mee udang kita tu, sebenarnya lebih kurang hampir jam 4 petang Jumaat lepas , kitorang ni turun untuk minum petang tapi tak tahu arah mana nak dituju. Al-maklum sajalah, walaupun kerap juga berkunjung ke Sungai Petani, namun bukan semua tempat orang ni kita tahu kan ..

Jadi, untuk mengelakkan daripada kesesakan di pusat bandar, terus je makcik ni cakap jom ke Tanjung Dawai.

Encik suami @ Tuan abah ni mulanya tak bersetuju sebab katanya tak ada apa pun yang menarik kat Tanjung Dawai tu sebab dah petang pun. Lain lah kalau tengah hari tadi, bolehlah makan kat gerai ikan bakar yang tersangatlah famousnya di TD tu

Tapi makcik ni bersungguh juga ajak ke sana. Mana lah tahu, along the way tu kot ada bukak gerai ais kacang atau air nira yang memang terkenal sedapnya di utara ni, bolehlah juga singgah melepaskan dahaga.

Lebih kurang dalam 25 minit perjalanan dari T Hotel, kitorang pun sampai di TD . Memang tak jauh mana pun rupanya dengan hotel tempat kitorang menginap ni.

Sesampai saja di TD ni, wah melopong mulut Tuan Abah ... happening ko🎈🎉. Lebih meriah daripada keadaan di sebelah pagi rupanya.

Selain daripada gerai atau kedai menjual hasil laut, terdapat banyak gerai untuk minum petang. Mostly gerai mee udang lah. Tak terlintas pulak makcik ni nak snap gambar atau membuat catatan nama-nama gerai yang ada kat situ. Maklum je lah, misi jalan-jalan tanpa arah .. Tapi sempat juga lah nampak gerai Mee Udang Kak Ma dan  Cendol Timba Besar. Itu pun anak yang bacakan kikikiki

So, lepas u-turn di hadapan arked niaga TD tu, juga selepas 2 gerai yang saya sebutkan di atas tu, terjumpalah sebuah restoran yang terletak di sebelah kiri jalan. Restoran Mak Njang Ikan Bakar Warisan namanya.

Planning awal hanya nak makan makanan bergoreng sahaja, sebab ini first time singgah dan  tak tahu menu apa yang ada di situ. 

Boleh tahan juga besarnya restoran yang terletak di tepi pantai ni tapi Alhamdulillah, masa kitorang sampai ni, pelanggan masih belum ramai. So boleh makan dengan tenang dan servis pun cepat.

Tadaaaa ... inilah Mee Udang Tanjung Dawai yang sedap dan kena di tekak saya dan suami. Selamat menjamu mata ye 😋😋

Mee Udang Tanjung Dawai Restoran Mak Njang Ikan Bakar Warisan - RM15.00 sepinggan

Sotong celup tepung - RM35 setengah kilogram

Nasi Goreng Tomyam

Nasi Goreng Padprik Ayam - Abaikan lengan montok dan mangkuk sup yang tak dialihkan sebab tak nyempat dah juru gambar  nak mengambil gambar. Harga pun tak ingat

Keseluruhan belanja makan petang itu untuk 4 orang termasuk 2 gelas jus durian belanda, segelas Milo ais dan teh ais adalah RM89.00. Hmm, can do lah sebab seafood yang jenis celup tepung ni memang sedia kita tahu memang mahal kan.

Nasib baik tak ambil udang celup tepung yang harganya RM150 sekilo huhuhu.

Ok, itu saja cerita sedapnya mee udang Tanjung Dawai ni.

Alhamdulillah atas rezeki dan kesihatan yang Allah kurniakan.  Tahun depan belum pasti dapat bersama meluangkan masa seperti ini.

Sebagai umat Islam, kita semua tahu kan ajal maut, jodoh pertemuan adalah kerja Tuhan. Sebagai hamba, kita usahakan dan sentiasa doakan yang terbaik.

Ok, di sini saya share nombor contact untuk 2 buah hotel bajet di Sungai Petani dan 2 lagi di Kulim. Mana laa, tahu ada yang sedang mencari maklumat berkaitannya.

T Hotel Sungai Petani :04-4412111
Big Banana Hotel Sungai Petani :011-16408080
Fuller Hotel Kulim : 04-4927393 / 04-4927999
Urban Inn Kulim : 04-4911776

Post a Comment

0 Comments