Ticker

6/recent/ticker-posts

Cara Print Dokumen Excel Page By Page

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Post petang ini, simple sahaja. Khas untuk makcik-makcik seangkatan hakak yang tak berapa nak celik IT ni ..belajar cara-cara print dokumen Excel page by page

Biasanya bagi kita yang bekerja ni, terkadang akan diminta melengkapkan borang maklumat tentang sesuatu. Borang atau jadual ni pula ada yang perlu diisi offline sebelum dicetak keluar untuk pengesahan majikan dan sebagainya.

Selain daripada menggunakan Microsoft Words, acapkali juga ia menggunakan Excel sebagai tapak utama.

Terkadang masalah timbul apabila hendak mencetak. Yang keluar dari mesin pencetak tak seperti yang kita kehendaki. Ada lebihan column atau pagenya seperti bersambungan dengan page seterusnya seperti printscreen berikut. Memang sakit jiwa pabila berhadapan situasi begini terutama bagi yang memang tak cekap atau tak biasa dengan Excel ni. Siapa lagi kalau bukan orang yang tengah menaip entri ni huhuhu..😆😆

Cuba lihat kotak berwarna merah di sebelah kanan ...seperti ada bahagian dari page lain kan ...
 Ok, jadi di sini akak sharekan cara print dokumen Excel page by page untuk memudahkan urusan korang wahai pembaca dan sahabat seangkatan ye.

Firstly, buka dokumen atau file Excel korang. Ok, muncul lah paparan seperti di bawah sebagai contoh. Dapat diperhatikan yang pagenya memanjang dari kiri ke kanan kan.. so kalau nak mencetak page by page atau 1 page per sheet, kena ada beberapa langkah terlebih dahulu


Di file Excel masing-masing,pada  bahagian atas menu, klik pada tab 'View' seperti gambar di bawah ini. Selepas tab 'View' diklik, langkah ke -2, klik 'Page Break Preview'.

Akan muncul garisan putus-putus berwarna biru seperti print screen  di bawah.

Next, letakkan cursor pada garisan putus-putus lalu drag atau seret sedikit ke kiri ( bergantung kepada column atau table borang korang sehingga timbul garisan lurus tebal berwarna biru menggantikan garisan putus-putus tadi, seperti mana paparan di bawah.


Selepas selesai drag semua bahagian yang diingini, bolehlah klik print dan pilih page mana yang ingin dicetak.

In Sha Allah, bila dicetak page nya akan ke luar satu demi satu tanpa ada sambungan yang kurang lengkap. Tak percaya boleh lihat printscreen di bawah ini.
Sudah tidak kelihatan lebihan page di sebelah kanan seperti dalam kotak merah di atas
Aisehhhh cam pening je yer 😝😝

Huhu, harap sahabat-sahabat hakak faham lah cara print dokumen Excel page by page ni ye ...

Moga dapat membantu.

Post a Comment

0 Comments